André Sztutman

Carlos Monroy

Bhagavan David Barki

Leonardo Stroka

Sári Ember

Suiá Ferlauto

Tchelo

Posted by caramelo77 on

Group Show – Concrete Matter

2015

Texto (POR):

Il Grande Cretto, um sarcófago incumbido de restaurar esperança e manter uma tragédia viva, tensiona tempo e morte sobre Gibellina, uma pequena cidade da Sicília destruída em 1968 por um terremoto.

A obra projetada em 1980 por Alberto Burri (Itália, 1915), talvez o mais icônico trabalho da série Cretti, cobre mais de 120.000m2 de destroços e omite o fim de um povoado através de um monumento bruto e afetuoso, configurado em concreto junto a enormes rachaduras que permitem penetrar luz e vida.

No ano do centenário do artista italiano, “Concrete Matter” livremente apresenta uma reflexão sobre intimidade e monumentalidade, onde as dicotomias de Burri se relacio- nam a intimidação e privança presentes na filosofia da arquitetura de Paulo Mendes da Rocha.

Trabalhos de Bruno Baptistelli (1985, São Paulo), Cristiano Lenhardt (1975, Itaara), Guto Requena (1979, Sorocaba), Janaina Wagner (1989, São Paulo), Leonilson (1957 – 1993, Fortaleza) e Raquel Uendi (1979, São Paulo) são apresentados em contrastes que sugerem, a partir de sua coexistência num mesmo espaço, uma tentativa de supor um possível planejamento conceitual do Brutalismo que conecta dureza e delicadeza, homem e espaço, onde o peso da matéria bruta envolta o espectador em clareza e leveza.

Concrete Matter é um experimento que intenta encontrar pontos de conexão entre dois grandes ícones, entre o uso de matérias rudes para desvendar aspectos encobertos que exteriorizam vida, morte, charme, força e pureza.

1cm

2cm

3cm

4cm

5cm

6.1cm

6.2cm

6cm

7cm

9cm

10cm

11cm

12cm

13cm

14cm

___

Exhibition’s Text (ENG) :

l Grande Cretto, a sarcophagus built to restore hope and to maintain a tragedy alive, creates a tension between time and death over Gilbellina, a small town in Sicily destroyed by an earthquake in 1968.

Made by Alberto Burri (Italy, 1915) in 1980, Il Grande Cretto maybe is one of the most iconic artwork of Cretti series, it covers more than 120.000m2 of wreckage and hide the end of a village through a rough and affectionate monument, set in concrete with huge cracks that allow the penetration of light and life.

In the year of Burri’s centenary, “Concrete Matter” freely reflects about intimacy and monumentality, where the dichotomies present in the work of the Italian artist connects with intimidation and familiarity present in Paulo Mendes da Rocha architecture’s philosophy.

Works from Bruno Baptistelli (1985, São Paulo), Cristiano Lenhardt (1975 Itaara), Guto Requena (1979, Sorocaba), Janaina Wagner (1989, São Paulo), Leonilson (1957-1993, Fortaleza) and Raquel Uendi (1979, São Paulo) are presented in contrasts that suggests, from their coexistence in the same space, an attempt to assume a possible conceptual planning of Brutalism, connecting toughness and delicacy, man and space, where the weight of the raw material wrap the viewer in brightness and lightness.

Concrete Matter, is an experiment that tries to find points of connection between two huge icons, between the use of rough materials to uncover hidden aspects that externalize life, death, charm, strength and purity.